De Vestindiske øer april 2022

Stranden set fra havet

Vi starter med en overnatning i København, da vi skal ret tidligt af sted torsdag morgen d. 14/4 2022.
Flyveturen går fra København til London og herefter til Miami hvor vi har en enkelt overnatning, før vi flyver videre til Saint Croix.

Vi har brugt rigtigt meget tid på at få hentet og uploade de rigtige dokumenter, afsluttende på hotellet i København
onsdag aften med at uploade en negativ COVID-19 test da den ikke må være taget før tidligst 24 timer før afgang.
Der er ca. dobbelt op på COVID-19 19 dokumenter når vi skal videre til de Vestindiske øer.

Torsdag d. 14/4 2022

Torsdag morgen afgang til Kastrup lufthavn og igennem bagage og sikkerhed, det er en travl dag i lufthavnen sikkert grundet påsken.
Efter et stop i Heathrow videre med British Airways mod Miami, vi kom afsted med næsten en times forsinkelse
og landede ca. kl 19.00 lokal tid.
Lidt bøvl med at finde shuttel bussen til hotellet, men det lykkedes til sidst og vi var på Even hotel omkring kl. 21.00 (US tid)
ca. 20 timer efter vi forlod København.

St. Croix

Fredag d. 15/4
Efter en god nats søvn og en god gang amerikansk morgenmad på hotellet, tog vi shuttel bussen tilbage til
Miami international airport hvor vi startede forfra med indtjekning og sikkerhedskontrol…
Det fungere nu meget bedre i Kastrup der er ikke meget service og hjælp at hente her i Miami.

Da vi skulle flyve fra Miami kom der et voldsomt uvejr med kraftig regn og torden ind over lufthavnen, det betød desværre en god times ekstra flyvetur da fly korridoren mod syd blev lukket. Desværre var vi allerede i flyveren så det gjorde ikke ventetiden nemmere.

Endelig på St. Croix og vel modtaget af vores rejseleder i lufthavnen, og en rigtig fin taxi chauffør der kørte os til Christiansted
hvor vi skal bo de næste 4 dage.

Vi bor på hotel Cay og det betyder en kort sejltur når vi skal frem og tilbage til byen, men det er nu rigtigt hyggeligt og
heldigvis også herovre på hotel siden hvor den gode badestrand er 😀

Det er hotellets båd og den sejler i fast rutefart hele dagen, turen tager under 5 minutter og er gratis når man bor på hotellet.

Sejltur til byen, hotellet og stranden ses i baggrunden

Lørdag d. 16/4 2022

Lørdagen startede med en kop kaffe på altanen, og bagefter med båden over for at få lidt morgenmad i byen.
Vi fandt også et lille supermarked hvor vi kunne købe lidt brød og ost, blot så vi har lidt på værelset.

Udsigten fra altanen

Resten af dagen på stranden og på altanen med den fantastiske udsigt, vi bor for øvrigt på et lidt slidt hotel uden ret mange gæster.
Vores nærmeste nabo er leguaner der løber rundt nedenunder os.

Hotellet har helt sikkert sin egen charme, det virker lidt som om at tiden er gået i stå her.
Det trænger til en renovering, men på en eller anden måde gør det ikke noget vi har ikke forventet et luksus ophold.

Stedet bringer i nogen grad tankerne tilbage til da vi boede på Cuba, generelt ret mange faldefærdige bygninger i byen og
stor forskel på rig og fattig også som på Cuba bliver vi mødt af smil og hjælpsomhed.

Enkelte restauranter har et ret lavt service niveau, men dem spotter man hurtigt og vælger anderledes næste gang.
Nu er det snart ved at være tid til et bad og lidt aftensmad, vi har fået en del sol i dag og er nu fortrukket til skyggen på altanen.

Se flere billeder fra St. Croix

Søndag d. 17/4

I dag har vi besøgt fort Christiasværn, fortet ligger lige på den anden side af vandet og vi sidder og kigger direkte på det fra vores altan.
En del af fortet er lukket af da det ikke længere er sikkert. Men den del der er åbent giver et rigtigt godt indtryk af hvordan fortet i sin tid har fungeret som beskyttelse af byen Christiansted, det beskytter indsejlingen til den naturlige havn der ligger lige bag ved.

Vi må jo nok indrømme at vi fik for meget sol i går, så vi har lejet et strand telt hvor vi kan finde lidt skygge i dag.
Som altid i nærheden af “Beach baren” og de kolde drinks.

Vi spiste til aften på “Brewer” en fin lille restaurant med fantastisk overblik over havnen, for ikke at nævne eget bryggeri med
nogle gode solide IPA bryg… Hvad mere kan man ønske sig!

Se flere billeder fra Christiansværn

Mandag d. 18/4

Planen for i dag var at besøge Frederikstad, det skulle egentligt være en ret kort tur i taxi….
Nu var det bare ikke muligt at få en taxi, det virker som om at der er blevet festet igennem i går og i dag er byen endnu
mere stille end de øvrige dage.

Der var ikke rigtigt nogle af de taxi vi kunne stoppe, der havde mulighed for at køre os. Så det blev endnu en dag på stranden,
faktisk den sidste på denne strand i morgen flyver vi med vandflyveren videre til St. Thomas.

St. Thomas

Tirsdag d. 19/4

Så blev det tid til at pakke kufferterne og søge mod vandflyveren til St. Thomas, vi har hele formiddagen så det hele går lidt langsomt vi skal checke ud senest kl. 11.00 og med flyveren kl. 13.40 og der er ikke længere end vi kan gå via havnefronten.
Efter 20 minutter i luften er vi landet på St. Thomas, her bliver vi også taget i mod af en rejseleder som køre os til hotellet i sin egen bil (det koster 20 dollar men det er lige som en taxa). Ved første øjekast er hotellet (Emerald Beach hotel) ganske fint, og vi når lidt sen frokost og en dukkert i det dejlige vand inden aften. Vi kunne godt have bruge lidt varmt vand til badet, men det bruger man vist ikke rigtigt her 😀
Vi har spist i restauranten på hotellet, samme sted som vi fik frokost… Ikke den store oplevelse, men vi blev mætte og det er jo det vigtigste.

Video fra vandflyveren

Onsdag d. 20/4

I dag har vi besøgt Down town Christiansted vi fandt en åben taxi lige uden for hotellet, og 12 dollar fattigere kom vi til centrum.
Der ligger 2 store krydstogtsskibe i havnen det giver noget travlhed i byen, ellers en hyggelig by med mange butikker især smykke butikker ligger der alle steder måske fordi St. Thomas er toldfritområde…
Det kan nu ikke rigtigt ses på priserne. Vi nåede lige et fort mere Christiansværn ligger lige ud til havnen, egentligt ikke den
store oplevelse men nu har vi været der 😀

Nå men en taxi tilbage til hotellet, lidt hurtig frokost og så ned at ligge på stranden.
Hmm stadig ingen varmt vand på værelset, men nu kom der dog en for at kigge på det. Desværre uden held så vi er i stedet for flyttet til et andet værelse.

Vi nåede lige tilbage til afslutningen på et strand bryllup, se kort video klip her

Se flere billeder fra hotel og strand

Torsdag d. 21/4 Brewers Bay

I dag har vi planlagt at besøge Brewers Bay som ligger lige på den anden side af lufthavnen, lidt for langt at gå så vi nappede en taxi uden for hotellet.
Vi er vist kommet lidt tidligt afsted for vi har stort set stranden for os selv, i løbet af formiddagen
kom der flere og flere mennesker og flere food trucks hvor vi kunne købe lidt snack og drikkevarer.

Vi har hørt fra et par stykker at Brewers Bay er stedet hvis man vil se og snorkle med skilpadder, og vi har da heller ikke siddet ret længe på stranden før de første skilpadder dukker op i overfladen. Det har været en super oplevelse at snorkle lidt sammen med dem,
vores naboer på stranden så også en Sting Ray så heldig var jeg desværre ikke.

Vi nåede tilbage til hotellet til lidt let frokost.

Stranden ved Brewers bay

Se flere billeder og video fra stranden

Fredag d. 22/4

Så er det sidste hele dag på St. Thomas, vil har besluttet at tage en tur til Water Island.
Det betyder en kort sejltur fra marinaen i Christianstad ud til Honeymoon Beach.
En rigtig fin strand med gode muligheder for at snorkle og bade, der er rigtigt mange mennesker og især speedbåde der
sejler til og fra stranden.

Der er en lille bus der køre tur/retur fra færgen til stranden, og hvis man har lyst kan man leje en golf vogn og
tage en rundtur på øen. Vi blev på stranden og nød solen og det gode badevand.

Saint John

Lørdag d. 23/4

Efter en god nats søvn har vi pakket kufferterne og sætter kurser mod Redhook og færgen til St. John, som er de det sidste stop på vores tur.
Vi kom med færgen kl. 12.00 og efter ca. 30 minutter var vi på øen. Det er første gang på turen hvor vi har oplevet regn i en lidt længere periode, på de 2 andre øer har det højest været 20 minutter om aftenen.
Her har det regnet et par timer men heldigvis skinner solen nu igen, og det ser ikke ud til at vi får mere regn de næste dage.
Vi bor på et fantastisk lille hotel med kun 18 værelser, og en super værtinde som er helt utrolig hjælpsom. Vi har nået en tur rundt i byen, smagt lidt lokal rom og fået lidt vin og øl ind i mellem bygerne.

Vi har reserveret bord på en restaurant (Dave & Jerry) lige ved siden af hotellet det er vist noget med Steak… Endeligt 😂
Helt sikkert det bedste men også det dyreste måltid vi har fået på turen endnu, men det kan helt sikkert anbefales.

Stranden nedenfor hotellet

Søndag d 24/4

Man kan vel ikke sige at det har været en god nats søvn, men på en eller anden måde vænner man sig til høj musik mange biler og en aircondition der larmer (men er som er uundværlig).

Jeg tror vi har vænnet os til kulturen og “The Way of Living” her i Caribien, det kan godt være at det bliver svært at komme hjem til en fast kalender, møder og aftaler i en hektisk hverdag. Hvis man kan få stress på St. John er det ens egen skyld 😁

Det vi ikke når i dag…. Det når vi måske i næste uge.

Nå men hvad har vi lavet i dag… Jo lidt let morgenmad på hotellet og afsted til Trunk Beach , de lokale og vores værtinde siger er den bedste strand i verdenen… Intet mindre og den er også helt fantastisk !
Stranden er perfekt, der er sand så lang ud i vandet man gider at gå og til højre på stranden et lille koral rev. På koralrevet er der et snorkel track med undervands markører som alle indeholder gode oplysninger om koralrevet.

Flere billeder og video fra Trunk beach

Vi har fået sol nok for i dag, og vender for en kort bemærkning tilbage til hotellet.
Vores fantastiske vært har reserveret bord på La Tapas i aften det ser vi frem til. inden vi når til aftensmaden har vi lige fundet en lille bar i byen, som altid en Carib med lemon og lidt kold hvidvin… What’s not to like 😎

Vores lille eftermiddagsbar :)

Endnu en aften med fantastisk mad, her er en del Seafood på menuen, men virkelig en oplevelse.

La Tapas solnedgang fra resturanten

Mandag d. 25/4

Vi har bestemt os til at se Annaberg ruinerne, det er sidste sted på øen man kan se hvordan de gamle sukkerrørs møller har set ud.
Der er et stykke vej men vi fandt en fin taxi chauffør der ville køre turen, og ikke mindst vente på os da det er lidt uden for normal taxi rute. Vi fandt ruinerne som nu ikke rigtigt er noget at skriv om, vi har været det og fået taget nogle billeder.

Se flere billeder fra Annaberg

Vores chauffør kørte os til Maho Beach en anden af de strande vores værtinde har anbefalet, Stranden er yngleområde for
skildpadderne og derfor er det lidt restriktioner på stranden, nu ikke noget der har påvirket os på nogen måde.
Her er ikke så mange skilpadder som der var på St. Thomas, men til gengæld er de der er her ret store.

Det blev også første møde med et par Stingrays, men de var ret dybt nede og videoen er ikke den bedste kvalitet
men hvor tæt tør man svømme på ?
Lidt senere kom en af dem helt tæt på stranden, denne video blev nok lidt bedre.

Stingray ved Maho beach

Se flere video fra Maho beach

Efter en voldsom taxi tur hjem (de kører som vandvittige), landende vi på vores nye favorit eftermiddags bar for et par øl og lidt vin.
Vi har ikke reserveret i aften, så vi skal ud i byen og finde lidt mad.

Vi endte på Greengos som vi har besøgt for drinks tidligere, men nu fik vi også mad en rigtig fin restaurant med lokal mad og 400 forskellie tequila.

Greengos bar med mere end 400 forskellige Tequila

Tirsdag d.26/4

Det er vores sidste hele dag på ferien, i morgen tidlig skal vi med færgen til St. Thomas og videre til lufthavnen. Turen hjem går også vi Miami, London og København hvor vi gerne skal lande sidst på eftermiddagen torsdag.

I dag har vi gået “Lind point trail” så vi kan få det sidste overblik over Cruz bay, men også besøge Salomon Beach og Honey Moon Beach så begge kan nås vi denne sti. Det er en noget bakket og til tider svært fremkommelig sti så husk det gode fodtøj, Vi startede ret tidligt så i havde stort set stien og Salomon Beach for os selv.

Udsigt over Cruz bay

Flere billeder fra Lind point trail

Der var en del bølger ved stranden så det blev ikke rigtigt til snorkling her, må også indrømme at mine ben er lidt ømme fra de sidste par dage. Honey Moon Beach har tidligere været en strand med mad og drikkevarer boder som de strande vi har besøgt de sidste par dage, men efter hvad vi har hørt på vores lokale bar har stedet opsat boder og pavilloner uden tilladelse og er derfor blevet lukket ned.
Boderne ligger nu hen som en slags spøgelsesby…det ser nærmest ud til at de bare er blevet forladt i fuld fart.

Stranden bliver stadig besøgt af de dagsture man kan købe rundt omkring på øen, så bliver gæsterne sejlet ind på stranden for et par timer.
Nå men jeg fandt en forladt strandstol, og med den på stranden er det bare at slappe af. Ingen grund til at snorkle i dag, turen har allerede været en succes med skildpadder og Sting Ray´s 😎

Selve gå turen frem og tilbage tager ca. 40 minutter hver vej, lidt længere hvis man tager “upper” trail hvilket vi gjorde på vej ud.
Til gengæld for den hårde tur op får man en fantastisk udsigt over Cruz Bay, det var en fin tur især fordi vi fik startet tidligt hvor solen endnu ikke var så hård. Turen tilbage til Cruz Bay var noget varmere, og krævede en kold øl og lidt vin på vores lokale bar. Så fik vi også sagt pænt farvel til bartenderen på vores lokale Tap 😀.

Vores værtinde har reserveret på Lime in i aften, det glæder vi os meget til. Det er for øvrigt den ældste stadig åbne restaurant på øen.

Igen har vi fået fantastisk mad :)

Onsdag d. 27/4
Så har vi haft sidste nat på St. Johns, og er så småt startet på hjemturen mod Danmark.
Hermed slutter dagbogen for denne gang